Detta är en viktig demokratisk fråga. Vi måste bli medvetna om vilka som vill påverka oss och hur de gör det. Detsamma gäller vår förmåga att göra det samma, delta i det demokratiska samtalet genom att bli allt duktigare på genom de medier som finns nå ut med det vi tycker är viktigt.
Vi har tränat grunder i bildkomposition, och blivit mer medvetna om hur man genom kontraster, former, färger, riktningar, format, material och tekniker kan styra de tänkta betraktarnas blick och därmed deras upplevelse av bilden. Genom medvetenhet om gyllene snittets existens har vi blivit varse, eller påminda om hur vissa delar av bilden har större betydelse, liksom att man genom att göra det möjligt för betraktaren att koppla ihop delar av bilden i trianglar, vilket är en naturlag inom människans perception också styra vilka delar som betonas i bilden. När liknande former eller färger förekommer på olika ställen i bilden kopplar vi omedvetet ihop dem, blicken far mellan dem.
Kontrasten, mellan mörkt och ljust, mellan komplementfärger, mellan runda och vassa former, ligger också bakom hur blicken automatiskt går över bilden. Vi dras till starka kontraster, liksom om vi tittar på en stor violett form är det extra vilsamt eller skönt att titta på dess komplementfärg gult som då har extra ren lyster, vi dras till den med blicken.
Likhet och kontrast, vissa delar av bilden har extra obs-värde bara genom sitt läge i helheten, vår vana att läsa från vänster till höger, vårt sätt att uppfatta en diagonal snett upp från vänster till höger fungerar likt en motorväg för våra blickar. Medvetenheten om detta kan göra våra bildbudskap lättare att förstå, ge starkare och tydligare budskap.
Vi fick öva på att i olika syften, som olika sändare nå vissa mottagare. Jag gjorde en reklambild för ett tänkt spa för hela familjen, prisvärt och med salta bad och hav som profil som snart skulle öppna i Varberg.
Familjespa, prisvärt, för hela familjen, hav och salta bad, Varberg
Min tanke här var att identifiera den person som med största sannolikhet skulle vara den som fattar beslutet att åka till ett Spa med familjen. "Prisvärt" gör också att man kanske riktar sig till medel och kanske låginkomsttagare. Min kunskap och erfarenhet av könsroller i dessa grupper är att det sannolikt är kvinna i familjen jag ska rikta mig till. Att söka majoriteten i en tänkt målgrupp blir som att rota fram, dra fram sina fördomar om den.
Därför utformade jag bilden för en tänkt kvinna i arbetslivet, stressad, behöver koppla av, sköta om sig själv, njuta. Därför är bilden liggande format, vilsammare än stående, sänder ett mer lågmält och avslappnat budskap. Kvinnohuvudet som har harmoniska vågor och är liggande ska plantera spaets logga, antyda sköna bad och vatten, harmoni och föra tankarna till vilosamma behandlingar eller stunder på spat. Hennes blick är riktad uppåt, avslappnat leder också blicken till loggan men absolut inte till övriga familjens lite hetsigare aktiviteter. De presenteras istället utanför hennes blick men som bra argument för att få med sig dem andra.Männen sitter i bastun och snackar och ungarna spelar sina favoritspel på dator. God mat och mysiga matstunder, hälsosam vegetarisk mat finns också med som ett lockande argument för alla. Vågformerna går igen i hela bilden och gör den till en helhet.
Bilden rymmer mycket luft, mycket tomrum. Det vita i bilden är ett mjukt servettpapper som förstärker tankarna på mjukt, avslappnat välbefinnande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar