Våga släppa loss utan rädsla för att gör fel
Vi får i en "assignment" prova att översätta, utgå ifrån, transformera en upplevelse i ett medium, (poesi), och ifrån det uttrycka oss i ett annat. Här är det högt i tak, det finns knappast något rätt eller fel och man kan ändå göra sitt yttersta. Det finns inget tak för ens egna ambitioner heller inbyggda i instruktionerna.
Detta ger oss bra exempel på hur man kan frigöra kreativa krafter och drifter utan att hämma de som känner sig osäkra eller ovana. Det finns knappast något rätt eller fel.
Att få syn på det som händer "mellan"
Vi besöker konstmuséet och fokuserar på vad som händer "mellan" betraktaren och objektet för betraktelsen. Vi uppmärksammas på det viktiga i detta "mellan" och får också gestalta det.
I en gemensam genomgång får vi dela med oss av våra upplevelser, tankar och gestaltande och det känns så djäkla bra att alla får dela med sig av eget och kommentera varandras. Det blir ett bra exempel på hur man skapar ett generöst och odramatiskt forum för att dela erfarenheter och kunskaper liksom att vi får upp ögonen för hur olika man kan uppfatta och tolka. Värdefulla erfarenheter inför möten med elever i olika åldrar och bakgrunder.
Mitt "mellan"
Jag såg en roterande skulptur i jätteformat, den fascinerade mig genom sitt format, långsamma rörelse och oskuldsfulla vita kontrasterande mot det osmakliga associationer man kunde få. Tyngdkraften liksom upphävd men för hur länge, frihet och slaveri på en gång. Denna akrobat som trotsar tyngdlagen men ändå fast i ett förnedrande slaveri. Tänkte på vad det är som gör att vissa klarar sig bra i livet medan andra går under. Gjorde 3-d skulptur i ståltråd, kedjor och ballonger.Träning i och förutsättningar för elevdemokrati
I Sokratiska samtal får vi också syn på hur olika människor uppfattar verkligheten, ord, begrepp och hur viktigt det är att man för att kunna samtala på ett respektfullt sätt ger varandra tid att klargöra vad ens förståelse av ord, begrepp och ståndpunkter rymmer. För att kunna skapa en demokratisk och tillåtande arbetsmiljö i skolan där man vågar göra sin röst hörd blir de sokratiska samtalen och vad de bygger på en viktig del.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar