tisdag 27 maj 2014

Aktivt utmanande av könsroller genom bildanalys

I vårt läraruppdrag har vi många aspekter att ta hänsyn till. Vi ska aktivt arbeta för att de traditionella könsrollerna inte begränsar barns utvecklingsmöjligheter och begränsar deras val i vad de vill göra och fördjupa sig i, träna, utbilda sig i.

Genom att i ämnet bild föra in genusfrågor, "hur man gör kön" i t. ex bildanalys kan man utmana och blotta den påverkan som bilder har på oss. Genom medvetenhet om detta kan vi också ta ställning till om vi vill påverkas i den riktning som en bild uppmanar oss till genom sitt exempel.

Könsroller är något som ständigt reproduceras genom våra handlingar eller icke-handlingar. I varje reproduktion sker en viss glidning, förändring men genom att bli medveten om det kan vi påverka könsrollerna mer medvetet i en riktning som får oss att må bättre, känna oss mindre begränsade."Gender display" är något vi gör ständigt, och detta gäller också de positioner och aktiviteter som personer i bilder gör. De påverkar oss och i människan finns krafter att härma, ta efter för att bli accepterad, en i gruppen, i samhället.

Medveten om ovanstående kan man ifrågasätta mer aktivt hur personer omkring oss liksom i bilder eller filmer uppträder. Man kan genomskåda hur en fotograf, illustratör eller annan bildmakare leder in oss i vissa könsmönster. Det är viktigt att öppna ögonen på våra elever så att de får en chans att värja sig och producera egna "statements" i denna fråga.

Dels kompositionsmässigt, se tidigare inlägg, men och så hur man som betraktare av bilder bjuds in säger något om hur bildens skapare vill att vi ska uppleva bilden. Genom ett visst perspektiv eller beskärning av en bild placeras vi som överlägsen, underlägsen, aktiv eller passiv i förhållande till det som sker i bilden. Här finns också en viktig del i hur man vill att vi som betraktare ska "göra kön". Många bilder publiceras i sammanhang riktade mestadels till män/kvinnor och inte alla. Det kan också gälla ålder, etnicitet mm. I och med att många bilder riktar sig till en viss målgrupp kan man anta att det är så.

Detta kan man introducera för elever genom att "klä av" bilder riktade till killar resp. tjejer. Hur tror de att ni tänker, känner och vill? Stämmer det? Hur skulle man kunna gjort denna bild på ett annat sätt så att det inte blir så begränsad bild av killar/tjejer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar