måndag 2 juni 2014
Bildlärarrollen, bedömning, Veckoreflektion v.8
Bildlärarrollen, bedömning : (Hur vill/ska/kan du arbeta?)
genom öppna frågor under arbetet, öppna samtal där alla kommer till tals typ sokratiska samtal skapas ett gynnsamt lärandeklimat. Ett lärandeklimat som tillåter en utveckling och träning för att uttrycka sig i bild, om bild, genom bild, med bild, Stödja elevernas bild-"röst", ge dem chans att utveckla ett bildspråk, träna att tänka i bild, att kommunicera i bild, vara tillsammans genom bildskapande, spegla och forma, utveckla sin identitet, roll.
Utgå från barnen, deras förutsättningar och behov, bearbeta och använda den bilduttryck som ingår i deras livsvärld, låta bedömningen av deras utveckling i bild vara transparant och tydlig för dem.
Genom kamratbedömningar och självbedömningar avdramatisera men också bli medveten och delaktig i tolkningen av de kriterier som ligger till grund för bedömningen.
Skapa röd tråd mellan bildundervisningens olika delar, Tydlighet främjar planering, utvärdering, bedömning för både lärare och elever, vad som krävs ska vara tydligt för alla så att man kan få syn på sin egen utveckling och progression.
Samstämmighet mellan mål, undervisning och bedömning.
Tydlighet i rollerna främja kunskapsutveckling och bedömning av prestation.
Kollegiala samtal på skolan i andra forum och nätverk gör att lärartolkningarna blir pålitligare, mindre godtyckliga och varierande från en lärare till en annan.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar