tisdag 3 juni 2014

Att äga sin lärprocess, assignment, gestaltning, process-produkt, v.4-v.6, v.10, v.11-v.17


En hel lärprocess
Kan börja med ett behov av kunskap eller erfarenhet, en angelägen frågeställning man behöver få svar på, någonting man brinner för att undersöka eller prova.

Man söker vägar att ta skaffa kunskapen/erfarenheten, söker information, kontakter, provar material eller olika tekniker som verkar fruktbara för det man vill utforska.

Oväntade resultat kan komma fram som väcker nya frågor. Man har möjlighet att följa nya stigar som känns angelägnare eller viktigare.

Det lärande som blir resultatet när man ägt hela lärprocessen blir djupt och man tar den till sig som vore den ens egen, internaliserar den.

Ju större del av lärprocessen man äger desto djupare och mer engagerat lärande.

(Skräckexemplet är när en lärare tänkt ut en produkt i förväg och eleverna producerar efter en färdig mall som arbetskraft på en industri.) Detta kan vara ok om målet är att bara vara tillsammans, koppla av, ha det skönt och kanske göra något fint till en fest. (Pappersdekorationer eller så)

Assignments och gestaltningsuppgifterna
Här har vi fått äga mycket av lärprocessen, Vi har fått en skjuts åt något håll, något att utgå ifrån men lärandet är deivergent och vi har stort utrymme att välja olika vägar och nå väldigt olika resultat. Vi får ramar men de låser oss inte speciellt mycket. Vi har möjlighet att välja/prova olika metoder och material. Vi tillåts ta nya vägar och söka andra frågor än den ursprungliga skjutsen antydde. Detta ger berusande kraft och lust att lära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar