Camilla Wu föreläsning 23/1 2014, pedagogisk planering och egna erfarenheter, associationer, minnen från andra delar av kursen
Hur arbeta meningsskapande, kunskapande?
Camilla talar för att vi som pedagoger måste låta barnen tänka själva, ge dem utrymme att upptäcka
undersöka.
Genom -genomtänkta didaktiska överväganden, anpassat till barngrupp och styrdokument liksom det som är angeläget för barnen, skolan och aktuella resurser, och samhället vid en viss tidpunkt.
-formativt förhållningssätt (inriktat på utvecklingsprocesser snarare än praktiska resultat/produkter till följd av övertydliga, av läraren i förväg bestämda, mål.
-Transparens, tydligt för alla, när det gäller bedömningen och de kriterier den bygger på.
Kunskapande, kunskaper
Innehållet eller frågeställningarna man arbetar med ska helst springa ur barngruppens egna intressen och behov. Det ska kännas angeläget och värdefullt.
Genom formen, designen på lärtillfället signalerar man sin syn på kunskap och kunskapsvärdering vad man anser viktigt. Därför måste den vara genomtänkt. Vilka förutsättningar ger den givna formen för lärande? Vad blir möjligt att lär? Hur stor de av lärprocessen ska eleven äga. Ju större desto djupare kunskap.
Kunskap kan vara grund och temporär, speciellt om man lärt något för att någon annan bestämt det. Man har inte haft inflytande på vad, hur och varför utan bara gjort som man skulle.
Lite långvarigare blir den om man velat lära sig det
Djupast kunskap får man om man deltagit i hela lärprocessen och själv velat söka svaren på egna funderingar och om något man upplevt som angeläget. Man identifierar sig med den kunskap man själv velat ha, den blir internaliserad, ett med en själv.
"Lindströms fyrfältare" är en modell som hjälper (elever och) lärare att få syn på vilka förutsättningar och möjligheter man ger eleverna med sin lärtillfällesdesign.
Leder situationen till ett bestämt resultat/produkt - konvergent
Är lärtillfället öppet och möjliggör olika typer av resultat/produkter/insikter/erfarenheter - divergent
Om : -faktakunskaper, rätt och fel, det traditionellt vanliga
I :-mer undersökande, många olika rätt
Med :-med bild som verktyg, hjälpmedel lär man sig något, t. ex. illustrera kretslopp för att förstå det.
Genom: fakta om annat genom bilden, undersökande
Genom designen på lärtillfället bjuder man in eleverna till olika "rum", ett eller flera, och denna modell hjälper till att bli medveten om vilka förutsättningar man ger eleverna att lära, I vilket rum ska vi börja? Hur bjuder jag in eleverna? Med denna modell och tankesätt är det lättare att säkerställa variation och förutsättningarna för olika typer av lärande. Har eleverna bjudits in till alla rum under terminen?
Bedömning
Här har vi under kursen fått exempel på hur viktigt det är och hur man kan göra eleverna medvetna, delaktiga och aktiva i ämnenas syfte, kursmål, kunskapskrav,bedömningskriterier, kursplan och läroplan. Tillsammans med barnen försöker man förstå de syften mål och krav som gäller och genom att tillsammans träna bedömning av den egna lärprocessen, av andras, tillsammans så blir alla medvetnare om och kan mer medvetet styra sin lärprocess.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar