Bildanalys och semiotiska termer
Vi fick bl. a. träna på att förstå termerna ikon, index och symbol.
ngt man kan se, räkna ut, eller läras in.
Ett exempel var symbolen för vandrarhem som har stor spridning men som sällan liknar det vandrarhem det ska representera, varken till utseende eller omgivning. Den måste läras in för att fungera i många miljöer.
Vi analyserade reklambilder i grupper på olika nivåer:
Den rent föreställande, den associativa och symboliska-(både den allmänna och den personliga).
Vi pratade målgrupp för reklamen och hur man använder det narrativa, berättandet i bilden för att engagera betraktaren av bilden.
Vad kan de ha velat spela på för behov eller önskningar och hos vem, vilken grupp?
Kärlek vid första ögonkastet!
Om Amors pilar träffar dig blir du blixtförälskad i en spansk SEAT i Lamborghini/Ferrari-gul/röd el. svart färg (och köper den direkt). Du är ok du köpstarke lite småfete medelålders man och idealen från hårdrocken och MC-kulten ryms fint även i en SEAT.
25/2
Här blev jag sjuk:( men fick info via kompis.
Började smaka på ordet "konflikt", associera kring det själv, och slog upp det i alla möjliga ordböcker för att undersöka vad ordet rymmer och hur olika språk och vetenskapliga discipliner använder det.
27/2
Vi fick uppgiften att ge konfronterande/icke konfronterande konflikt form i papper-3d.
Valde att strikt hålla mig till en matkasseform i papper för att uttrycka dessa.
konfronterande, aggressiv, utåtagerande
icke konfronterande vs. konfronterande
icke konfronterande vs. konfronterande
28/2
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar