söndag 16 mars 2014

Vygotskij om brns, kreativitet Veckoreflektion v. 11, del 2

Seminarium kring Vygotskijs tankar om barn och kreativitet

Kärnfull text om vad kreativitet är och hur den kan ges näring genom rika sociala och kulturella upplevelser och erfarenheter.

Växelspelet mellan människans inre och yttre verkligheter.
Erfarenheter och intryck och de känslor och associationer som de föder bearbetas till minnen och
föder fantasier och idéer som gestaltas i uttryck, uppfinningar, handlingar och på så sätt blir ny verklighet, kristalliserad fantasi.
Det sker en ständig omorganisering av det upplevda och den inre verkligheten, våra känslor och förhållande till olika företeelser är en viktig faktor i detta. resultatet när detta tar sig uttryck är att nya tankar, lekar, visioner produkter uppstår som inte funnits förut.

Pedagogen, eller "den mer erfarne" får med Vygotskij en viktig funktion som katalysator eller "byggnadsställning" i någons utveckling. Genom att i någons närmaste utvecklingszonen, (de utmaningar som någon ännu inte klarar av själv), med sin större erfarenhet erbjuda eller visa, råda, personen så att den med denna hjälp kan klara av eller förstå något kan man påverka någons utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar