fredag 24 januari 2014

Jag, du, vi

tisdag 21/1

"Jag , du, vi":

"JAG":
Vi undersöker, presenterar med ord vem vi är, vad i bildlärar-, pedagogrollen vi vill betona.
Vi får ta plats i rummet, markera revir och genom det profilera oss i den gemensamma golvytan. Våra revirgränser blir en början till kommunikation med de andra. De säger något, är inbjudande, frånstötande, utmanande eller undvikande. De kompletteras med saker och ord, (som läggs i vårt "revir"),  som vi förstärker våra identiteter och kontaktbudskap med.

"DU":
Vi drar linjer mellan vårt eget revir och de revir som vi på något sätt uppfattar som likasinnade, inbjudande eller intressanta.
Man känner sig lite taskig!!! (även om ingen säkert bryr sig) Detta djupt mänskliga beteende har man ju liksom slipat bort och dolt så gott man kan i rollen som pedagog, men visst.... jag kör på!

Flödesskrivning:(vi får skriva flödesskrivning, rätt ut det som kommer)
Ur detta väljer var och en ut ord som känns viktiga, rätt eller så...

"VI"
Vi bildar smågrupper utgående från våra dragna "nyfiken på"-linjer och försöker av allas tidigare valda ord- från flödesskrivningen,  och de tidigare valda revirsakerna enas om några få ord och en sak som ska representera "oss" i gruppen. Vi formulerar en slogan, valspråk för vårt "VI" (och kanske också ett namn vilket de flesta grupperna fått i uppgift att göra).

"Storgruppen"- ("Vi i världen")
Här presenterar vi vårat vi med vårt namn, vår slogan illustrerad med ljud-röst och genom rörelse inför alla andra "VI".

Fantastiskt effektivt sätt att uppleva och illustrera/gestalta hur processer kring individ- och gruppidentitet går till. Som att snabbspola 5 år på en dag och genom det få syn på, reflektera över dessa fenomen. Det känns som vi är med och gestaltar hur man kan hjälpa en grupp att bli en grupp.
Det blir som att agera på metanivå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar