Snabbt, direkt, effektivt har vi genom att sättas i olika situationer och aktiviteter börjat lära känna varandra och intentionerna med utbildningen på HDK, (BVK).
Vi har på olika sätt provocerats, ( i positiv mening), att riva våra sociala murar och uppfattningar om vilka vi är och vad vi kan.
Vi har uppmanats att våga prova olika sätt att se, göra bilder, benämna och formulera oss i text, både som individ och grupp.
Vi har introducerats i hur och varför vi genom blogg och andra gemensamma forum kan stimulera varandras utvecklingsprocesser.
Vi har fått nosa på kursmål och didaktiska synsätt som kommer att vara i fokus under våren.
Allt detta kommer att bli till nytta när man själv ska vara del i att starta upp en grupp/termin när det gäller att få deltagarna att landa, våga och aktivt delta och bjuda på sig själv och sin utveckling.
Vi har också fått de första pedagogiska verktygen och perspektiven för att hitta vettiga förhållningssätt till eleverna, ämnet bild, rollen som bildlärare. Lindstöms "fyrfältare" med viss vidareutveckling/förtydligande ger distans och större möjlighet att förstå vad man håller på med och varför. Att medvetet skapa en lärandemiljö där eleverna får erfarenhet från alla "rum", där de får lära "om", "i", "med" och "genom" bild.
Vi introduceras också i tankar kring bedömning och självbedömning och att detta har med elevdemokrati att göra. Detta bygger på min grund som pedagog.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar